Usługi księgowe
Obsługa księgowa Porady księgowe LIVEUsługi online
E-Faktury E-Dokumenty E-Konsultacje E-ZadaniaBiuro Warszawa
Zygmunta Vogla 28, lok. 02 02-963 Warszawa
Biuro Trójmiasto
Al. Niepodległości 696, lok. 3.281-853 Sopot





Jakie są rodzaje umów z pracownikiem?
Polskie prawo przewiduje możliwość nawiązania współpracy między stronami na podstawie różnych rodzajów umów.
Głównymi formami stosunków pracy w Polsce są:
Umowa o pracę - jest jedną z bezpiecznych umów o pracę. Zawiera wszystkie korzyści wynikające z zatrudnienia w Polsce. Nie może być mniej korzystna niż warunki określone w Kodeksie Pracy.
Umowa o pracę może być:
Główne zalety umowy Umowa o pracę:
WAŻNE: Przy składaniu wypowiedzenia albo pracownik, albo pracodawca muszą złożyć wypowiedzenie co najmniej 1 miesiąc przed planowaną datą rozwiązania umowy.
Umowa zlecenie - jest rodzajem stosunku cywilnoprawnego. Polega na wykonywaniu określonej pracy i jest zawsze zawierana na czas określony. Po jej zawarciu pracownik może niezwłocznie przystąpić do wykonywania pracy.
Umowa zlecenie musi koniecznie zawierać elementy:
Świadczenia:
Wady:
Umowa o dzieło - przewiduje wykonanie określonej pracy dla osiągnięcia konkretnego rezultatu.
Zasadnicza różnica między umową o dzieło a umową zlecenia polega na odpowiedzialności za jego wykonanie.
Wykonawca odpowiada za WYNIK swojej pracy, natomiast zleceniobiorca zobowiązuje się jedynie do prawidłowego wykonania usługi, nie biorąc odpowiedzialności za efekt końcowy. W ramach takiej umowy nie ma comiesięcznej wypłaty wynagrodzenia - zapłata nastąpi dopiero po zakończeniu pracy. Zazwyczaj jest ona zawierana na krótki okres czasu.
Umowy o dzieło nie są objęte odpowiedzialnością ubezpieczeniową ZUS.
INNE PYTANIA Z TEJ SEKCJI